2018/2019.

hatartalanul_forweb2

A Határtalanul! pályázat keretében iskolánk 30, 7. évfolyamos tanulója 2018. október 01-04. között felejthetetlen napokat töltött Szlovákiában. Pályázatunk címe, A Felvidék gyöngyszemei, célja gyermekeink megismertetése ezzel a gyönyörű és jelentős történelmi  múlttal rendelkező területtel, aminek egy része az egykori Magyarországhoz tartozott.

A kora reggeli órákban indultunk kirándulásunkra Esztergom felé. Rövid pihenőre megálltunk Párkánynál, ahonnan páratlan panoráma tárult a Duna-kanyarra és Esztergomra. Ezután tovább utaztunk Oroszkára, ahol az egyedülálló Hadimúzeumot és Panoptikumot mutatta be élvezetes vezetéssel a tulajdonos. Innen szállásunkra tartottunk, de útközben még megcsodáltuk a Garamszentbenedeken található, magyar vonatkozású bencés apátságot. Vacsorára értünk a káprázatos hegyek ölelésében található Selmecbányára, ahol a szállásunk is volt.

A 2. napon a várostól pár kilométerre lévő barokk szentantali kastélyt, és annak gazdag bútor és műtárgy gyűjteményét tekintettük meg. Itt élt egészen 1945-ig a bolgár cár. Mária Terézia lányának különleges szépségű aranybútora, valamint a trófeakiállítás a sok-sok épségben megmaradt középkori tárgy megtekintése felért egy történelem órával.

Utunk a selmecbányai múzeumba vezetett tovább, amelyet egy működő bányából alakítottak át múzeummá. Egyik legjelentősebb érdekessége a Bertalan-táróba  való leszállás volt. Bányászköpenyben, sisakkal és lámpással a saját bőrén élhették át tanulóink a feltételeket, amelyek mellett valaha a munkások bányásztak.

Délután Selmecbányával is megismerkedünk. Városnézés során megtekintettük a Szentháromság teret, barokk épületeit, reneszánsz erődítményét, felkapaszkodunk a páratlan kálváriadombra is.

Szerdán egész napos kirándulásunk először a körmöcbányai pénzverdébe vezetett. A mai napig itt készített állami fizetőeszközök, emlékérmék és medalionok nagyon felkeltették gyermekeink érdeklődését.

Ezután Közép-Európa legszebb és leglátványosabb várát, a festői Bajmóci várat látogattuk, melynek magja már a honfoglaláskor ált.  Megtekintettük pompás termeit és a barlangját, csodálatos kastélyparkját, Corvin Mátyás hársfáját. Tovább kirándultunk Kistapolcsányba, melynek kastélya egy reneszánsz erődítmény volt és Hild József tervezte át klasszicista stílura.

Kirándulásunk utolsó napján Zólyomba utaztunk. Legnagyobb nevezetességét a város főterétől délre egy kisebb magaslaton álló jellegzetes reneszánsz pártázatos várat tekintettünk meg, amely Szlovákia egyik legszebb gótikus-reneszánsz váraként a nemzeti kulturális emlékek közé tartozik. Várlátogatásunk után indultunk haza.